Jak szybko wycenić projekt :)

Po ostatnich „technicznych” artykułach, dzisiaj będzie luźniejszy wpis. W końcu to blog, nie powinno być 100% poważnie 🙂

Parę lat temu, gdy modernizowałem stronę firmową skyraster.com, doszedłem do momentu, w którym zechciałem opisać zależności pomiędzy czasem realizacji, kosztem aplikacji (systemu IT) a jakością/użytecznością wynikowego dzieła, ubranym w trójkąt Ferreta. Strona ta jest obecna pod adresem: http://www.skyraster.com/uslugi/zamowienie/czas-koszt-realizacji

Ostatnio miałem okazję trafić na to oto zdjęcie:

Taka ciekawa grafika - źródło: http://demotywatory.pl/3880158
Taka ciekawa grafika – źródło: http://demotywatory.pl/3880158

Jakże ono doskonale opisuje specyfikę – bez tłumaczenia, rysowania trójkątów. Po prostu wypisane wszystkie możliwości w możliwe najprostszy i trafiający do człowieka sposób (chodzi mi o te 3 pierwsze zdania, a nie informację gdzie możemy znaleźć rabat 🙂 )

W pierwszej wersji: chcemy produkt o dobrej jakości, i przy okazji tani – czy da się go szybko zrealizować? Zakładając, że tani produkt tak naprawdę nie jest tani, lecz jego cena rozkłada się np. na większą ilość nabywców, producent oprogramowania musi znaleźć odpowiednią ilość chętnych lub też sponsora, który zainwestuje w projekt. Można też realizować projekt po godzinach (po „studencku” lub „na start-up”), ale reasumując: szybko go nie otrzymamy.

W drugiej opcji: chcemy produkt o dobrej jakości i otrzymać go jak najszybciej – bo zwykle „szybko” w zamówieniach oznacza „na wczoraj”.  Czy da się przyspieszyć coś, co jest np. projektowane na kilka miesięcy, a chcemy mieć to w miesiąc? W niektórych przypadkach się da. Można zainwestować w zwiększenie zespołu, albo zakupić licencję na drogie moduły, które załatwią za nas część prac. Można też pozwolić pracować sobie (lub pracownikom) dłużej – ale wtedy kłaniają się nadgodziny lub inwestowanie w leczenie (jeśli przegięło się z pracą). Tak więc – tanio nie będzie.

W ostatniej opcji: chcemy produkt otrzymać jak najszybciej, ale jednocześnie ma być tani – to zabójcza dla jakości mieszanka. Praca przy pilnych projektach ma tę wadę, iż w pośpiechu i nadmiarze prac łatwiej popełnić błąd. Oczywiście od tego są testy, aby możliwe najbardziej eliminować problemy, ale testowanie nie bierze się znikąd, testy ktoś musi opracować, wdrożyć, nadzorować. Jeśli chcemy tani produkt, trzeba „ciąć koszty”. W przypadku tanich i szybkich projektów oszczędza się również na elementach interfejsu, ergonomii. Skutek bywa taki, iż możemy otrzymać produkt, z którego nie będziemy zadowoleni.

Na koniec, wisienka na torcie – rabat. Im większy rabat, tym mniejszy nakład przeznaczony na stworzenie projektu. Tak więc w rezultacie mamy pkt 3 i kogoś kto rabat chce widzieć tylko na mapie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *